reklama

Občianska spoločnosť v Taliansku

Taliansko. Výstavba rýchlostnej železnice Turín - Lyon. Trať medzi Settimo Torinese a Bruzolo. Mikulášsky darček dostali dnes nadránom demoštranti protestujúci proti vybudovaniu tunelu v Talianskych Alpách v údolí Val di Susa. Ich stanové mestečko sa dnes nadránom o 3.30 rozhodla polícia spolu s karabiniermi zlikvidovať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Talianska polícia
Talianska polícia 

Jedná sa o železničný tunel na rýchlostnej železničnej trati Turín - Lyon, dlhý 23 km (spolu so všetkými bezpečnostnými chodbami 53 km). Táto trať má za cieľ odľahčiť diaľničnú sieť, znížiť emisie a hlučnosť v údolí, ktorým v súčasnosti prechádza 30% tovarov prepravovaných z Talianska do Francúzska. Výstavba tunela je podľa zmeneného plánu predbežne projektovaná od decembra 2003.

Odborník na zahraničný obchod a dopravu dott. Franco Ramella pochybuje o potrebe tejto investície, ktorá bude stáť štátnu pokladnicu 2.378 miliónov Eur. Tvrdí, že výpočty uvedené v odôvodnení tejto stavby boli značne nadsadené a nezodpovedajú reálnej situácii.
- Spomínaná investícia totiž odľahčí cestnú sieť iba o 20%. Ak vezmeme do úvahy vynaložené náklady, zistíme, že vložené prostriedky sa nikdy nevrátia.
- Prínos pre životné prostredie je tak isto diskutabilný. Emisie výfukových plynov sa po nevyhnutnej obnove vozového parku budú znižovať v každom prípade a hlučnosť dopravy je možné obmedziť oveľa lacnejšie výmenou asfaltu diaľnice, čo bude po istom čase tak isto nutné uskutočniť.
- V dôvodiacej správe bol počas obdobia od roku 1997 do roku 2015 odhadovaný predpoklad rastu obchodu z Francúzskom na 2,7% ročne. Skutočnosť je však taká, že v minulom roku objem obchodu klesol na úroveň roku 1994.
Takže aj pri zachovaní trendu rastu dopravy za posledných 50 rokov, ktoré predstavuje pre Taliansko obdobie búrlivého rozvoja, by sa kapacita tejto trate naplnila začiatkom budúceho storočia. Diaľnica, ktorú má železnica odľahčiť, je využívaná na 35 %, takže bude saturovaná približne v polovici tohoto storočia.

Kvôli tomuto plytvaniu peňazí však obyvatelia Val di Susa neprotestujú. Protestujú, kvôli nebezpečenstvu, ktoré sa ukrýva vo vnútri hôr. Pod povrchom, ako odhalili predbežné prieskumy, sa totiž nachádza veľké množstvo azbestu (podľa odhadov 1.150.000 m3) a rádioaktívneho uránu. Už v súčasnosti je u obyvateľov údolia pravdepodobnosť ochorenia na rakovinu pohrudnice spôsobeného azbestom mnohonásobne vyššia ako celoštátny priemer. Čo sa týka druhej rudy prítomnej v horách, už ochudobnený urán použitý vo vojne na Balkáne spôsobil zvýšenie výskytu rakoviny o 236% oproti bežnej populácii. Na rozdiel od neho je tento rádioaktívny.

Protesty proti výstavbe tunela začali už dávno, za oficiálny začiatok môžeme považovať otvorený list ministrovi dopravy Lunardimu 11. októbra 2005. Po mnohých výzvach nasledoval generálny štrajk 16. novembra, pokojná demonštrácia 30.novembra, blokovanie prístupu k predpokladanému ústiu tunela až napokon vláda zasiahla týmto spôsobom. Zdá sa však, že to nepomohlo, naopak, v Taliansku sa začína "nežná revolúcia", hoci jej cieľ je iný. Aj v nej však ide o prežitie. Po celom Taliansku sa zdvíha vlna odporu proti násiliu polície, organizujú sa protestné zhromaždenia, pridáva sa opozícia, dnes večer 20.30 sa uskutočnila tam, kde bolo včera stanové mestečko, demonštrácia.

Situácia je veľmi napätá, celé údolie štrajkuje, do oblasti sa presúvajú ďalšie kontingenty polície, ďalší vývoj situácie je ťažké predvídať.

Marián Miliczki

Marián Miliczki

Bloger 
  • Počet článkov:  21
  •  | 
  • Páči sa:  0x

večne nespokojný post post moderný rebelant hľadajúci to, čo je za ... Zoznam autorových rubrík:  spoločnosťpolitikazahraniciepoznámkytrinásta komnatamuž a ženasúkromnénezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu